Ongelmiin pitää vissiin alkaa puuttua. Nythän meillä on monessa kohta ahallintaongelmia (haku, agility ja tottiksen eteenmeno) joten päätin että järeämmät aseet käyttöön nyt alkaen siitä tottiksesta. Valmisteluina vein makupalapurkin kentän (Noukan nurtsin) laitaan eteenmenopalkaksi. Epähuomiossa auton ovi jäi auki ja Laki näki mitä tein, sillä seurauksella että välittömästi kun otin koiran ulos autosta ja aloin sen kanssa touhuamaan, se karkasi eteenmenoon! Tässä vaiheessa raivoisa karjaisu sai sen kääntymään takaisin, sitten laitoinkin Lakin liinaan.

Koska sillä vaan siinsi silmissä se eteenmeno, tein vaan vähän seuraamista, sellaista että n. 15 askelta ja seis ja perusasennosta palkka. Sitten yhdistin tähän vihjesanan eteenmenolle, tein valmistelevan osuuden ja taas seis ja palkka, tämä menikin ihan loistavasti! Tästä paikasta sitten ensimmäinen eteenlähetys, koira siis liinassa. Pysäytyskäsky, Laki ei reagoinut -> liina kiristyi ja Laki suorastaan lennähti ilmaan. Mulla oli tosin käytössä mun vanha jälkiliina joka on joustava jotta "isku" koiran kaulaan ei olisi niin kova. Kun Laki sitten meni maahan, vapautin sen eteen sinne palkalle.

Toisen kerran sama juttu, ja kolmannenkin, vasta liinan kiristyessä koira pysähtyi. Laki lähti joka kerta hyvin (vaikka itse asiassa palkkakippo oli nyt tyhjä ja palkkasin sen kutsumalla mun luokse). Neljännellä kerralla se jo pysähtyi ja meni maahan ilman että liina kiristyi. Tämän jälkeen käytiin lataamassa yhdessä palkkakippo, ja otettiin läpijuoksu niin että Lakilla oli silti liina perässä, ettei liinasta päättele kumpaa tehdään. Sitten ladattiin palkkakippo taas, mutta otettiin pysäytys ja palkka mun luota. Ei tarvinnut liina-apua.

Tämän jälkeen mentiin pidemmälle matkalle ja vähän aikaa mietittyäni jätin liinan pois jotta pääsin tekemään pysäytyksen ihan kisamatkalla. Tämä meni aivan järjettömän hienosti! Palkka mun luota, ja sitten vielä läpijuoksutus suoraan palkalle. Jee, olinpa iloinen että tämä treeni tuotti toivotunlaisen tuloksen! Mahdollisuuksia epäonnistumiseen oli paljon, Laki olisi voinut alkaa väistää liinaa tai jopa koko liikettä, se olisi voinut alkaa hidastelemaan mitä se nyt todellakaan ei tehnyt, ja lisäksi tuo liinan käyttö on vähän hankalaa ja muutaman kerran liina olikin joko mun tai koiran jaloissa. Näistä ei kuitenkaan ollut haittaa harjoitukselle, tosin mun nilkkaan paloi sellainen rantu että jos nyt kuolisin, rikostutkijat ihmettelisivät missä olen ollut jaloistani sidottuna...

Lopuksi otettiin vielä hyppynoutoa tai lähinnä niitä vinoja palautuksia. kertaakaan Laki ei yrittänyt kiertää hyppyä ja noudot olivat muutenkin hyviä.

Sitten hömpöteltiin ja leikittiin vetoleikkiä vahalla pintelilelulla. Olin kyllä eri tyytyväinen meihin molempiin tänään!