Janne Ruokosen tottistelupäivä Noukanniemessä. Harmittavasti mulla työpäivä joten jouduin lähtemään kesken päivän pois, mutta teoriaosuuden jälkeen otettiin Laki heti ekana ja sitten pikku tauon jälkeen vielä toistamiseen. Meidän ongelmiksi mainitsin leikkimisvaikeudet (koira puree minua mielummin kuin patukkaa), keskittymisongelmat seuraamisessa ja noudon ravipalautukset.

Ihan ekaksi syvennyttiin siihen leikkiin. Kokeiltiin erilaisia leluja ja kyllähän se Laki vähän leikki - minun kanssa, ei Jannen - mutta aina kun annoin sen voittaa niin lelu putosi suusta ja se jäi seisomaan. Myös mua vasten hyppimistä ja käsiin puremista tuli heti.

Parhaaksi leluksi osottautui sitten kepin nokassa olevan narun päässä oleva karvalelu. Sitä saatiin Laki oikein saalistamaan mikä varmaan onkin se pointti mikä meidän leikissä on unohtunut. Me ollaan harrastettu enemmänkin painimista. Saalistuspätkän jälkeen kun annettiin sen purra leluun, ote oli heti hyvä ja suu pysyi kiinni, myös sitten kun veto lakkasi! Eikä merkkiäkään mun päälle käymisestä!

Tauon jälkeen otettiin sitten seuraamista. tein ihan niinkuin ennenkin, elikkäs hihnalla korjasin koiraa parempaan paikkaan ja palkka nameina. Janne oli tyytyväinen Lakin ilmeeseen ja seuraamistekniikkaan. Keskittymisen parantamista ja hihnan käytön vähentämistä voisi harjoitella tekemällä väistöliikkeitä "koiraa karkuun" silloin kun se heikentää seuraamista. Tällä konstin se saattaisi alkaa haastamaan minua. ja nyt kun asiaa mietin, niin itse asiassahan Laki on aina parantanut seuraamista käännösten ja juoksupätkien jälkeen muutenkin.. yleensä se huonoin pätkä on se eka pitkä suora! Miksi sillä siis pitää aina aloittaa?

Noutoon ei nyt sitten puututtukaan, Jannen mielestä kannattaisi saada tuo leikkipuoli (saalistus) kuntoon ja sitä kautta hakea siihen noutoon lisää vauhtia.  Varmasti ihan totta. Nyt siis vaan opettelemaan uudenlaista leikkiä, ensin vähän välineurheilua: keppilelun rakennusta.